Moviments cinematogràfics IX: Cinema d'autor.
Moviments cinematogràfics: Cinema d'autor
Les característiques principals del cinema d'autor són:
• El concepte de cinema d’autor neix a la revista Cahiers du Cinéma i es refereix al cinema on la pel·lícula és una obra exclusivament del director, més enllà dels estudis o de les pressions de la industria, la qual cosa li dóna més llibertat.
• És el cinema en el qual el director té un paper preponderant en basar-se normalment en un guió propi, i realitza la seva obra al marge de les pressions i limitacions que implica el cinema dels grans estudis comercials, cosa que li permet una major llibertat a l'hora de plasmar els seus sentiments i inquietuds en la pel·lícula.
• L'autor és normalment identificable per alguns trets típics a la seva obra.
• En l’exemple de Alfred Hitchcock, tot i ser un cinema comercial, i rodat a l’empara dels grans estudis, es pot reconèixer sempre l’empremta personal del director, tant pel que fa a la seva narrativa cinematogràfica, caracteritzada per l’ús del suspens, com pel que fa a l’interès per reflectir la credibilitat de les històries.
• Amb paraules del teòric David Bordwell, el cinema d’autor “intenta representar les irregularitats de la vida real”, utilitzant recursos com ara tècniques de muntatge més arriscades, música o imatges que a priori no tenen relació directa amb la història, personatges ambigus o finals oberts.
• El cinema d’autor acaba tenint una “marca” pròpia a partir de la seva obra, fins i tot amb només un o dos films, valorant l’exploració narrativa, visual, espacial, temporal, de personatges, que acaba imposant el creador a la seva obra.
• Característiques:
o Creació al marge dels estudis i la industria cinematogràfica (es pot confondre amb el cinema independent);
o Visió particular de la societat que l’envolta;
o Tractament audiovisual propi i gairebé exclusiu del director;
o *Elements identificables en l’obra, com ara la simbologia o la temàtica recurrent;
o Creació d’un corpus identificable amb el conjunt de les seves obres;
o Treball recurrent amb els mateixos actors o actrius, muses de les seves obres;
o Tractament de temes conflictius o que inviten a la reflexió del públic.
Vértigo (Alfred Hitchcock, 1958) Eraserhead (David Lynch, 1977) Fresas salvajes (Ingmar Bergman, 1957) Octubre (Federico Fellini, 1973)
Pel·lícules importants:
Pel·lícules importants:
Amarcord (Federico Fellini, 1973)
Andrey Rubliov/ Andrei Rubliov (Andrey Tarkovskiy, 1966)
Smultronstället / Maduixes silvestres (Ingmar Bergman, 1957)
La nuit américaine/ La nit americana (François Truffaut, 1973)
Der Amerikanischke Freund/ L’amic americà (Wim Wenders, 1977)
Eraserhead/ Cap esborrador (David Lynch, 1977)
Zelig (Woody Allen, 1983)
The Pillow Book (Peter Greenaway, 1996)
Andrey Rubliov/ Andrei Rubliov (Andrey Tarkovskiy, 1966)
Smultronstället / Maduixes silvestres (Ingmar Bergman, 1957)
La nuit américaine/ La nit americana (François Truffaut, 1973)
Der Amerikanischke Freund/ L’amic americà (Wim Wenders, 1977)
Eraserhead/ Cap esborrador (David Lynch, 1977)
Zelig (Woody Allen, 1983)
The Pillow Book (Peter Greenaway, 1996)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada