Moviments cinematogràfics VI: Free cinema

Moviments cinematogràfics: Free cinema.

Característiques del Free cinema: 

• Es caracteritzava per implementar una estètica realista en el cinema de ficció i documental ocupant-se de retractar històries creades a partir d'allò que és quotidià i compromès amb la realitat social de llavors, essent una reacció a l'artificialitat narrativa de Hollywood i a la dramatúrgia britànica. 

• La revista Sight and Sound publica el 1955 un article en el qual denuncia que el cinema britànic no reflecteix l'escena contemporània. Aquest objectiu volen atènyer-lo tres directors amb el seu "free cinema" (cinema lliure), fora de tota coacció formal, moral o política i gràcies al suport de l'Institut Britànic del Cinema. 

• Inconformisme social • Crítica a la burgesia i a la societat, amb un fons d'amargor i ironia. 

• Són un reflex de la tristesa de la vida urbana absolutament mecanitzada, • Denuncien l'aïllament de l'ésser humà, tot i els avenços socials • Mostren un compromís social valent amb un enfocament humà i demanen un cinema autènticament independent, contat de manera realista. 

• En el pla formal, el seu cinema evolucionarà des del respecte absolut a la narrativa (no s'ha d'oblidar que es formen amb el documental) fins al cinema de ficció amb l'ús d'efectes expressius molt lliures. 

• El Free Cinema busca, seguint la línia del cinema documental i del neorealista italià, apropar-se als éssers anònims de la societat, mitjançant un tipus de cinema rodat amb petits equips i al marge dels estudis, amb un cost inferior al d'un simple noticiari i emprant-hi la música de jazz per les seves bandes sonores. 

• Les primeres pel·lícules es presenten conjuntament a l'Institut Britànic del Cinema el febrer del 1956, donant-se lectura en l'acte al "Manifest dels Joves Irats", (Angry Young Men), que és un grup de joves procedents del teatre. 

• Aquestes pel·lícules resumiran ja el punt de vista dels nous realitzadors, que difondrà la revista Sequence. 

Principals pel·lícules: La soledat del corredor de fons (Tony Richardson, 1962) 

D'altres: Saturday night, sunday morning (Karel Reisz, 1960) If... (Lindsay Anderson, 1969) El ingenuo salvaje (Lindsay Anderson, 1963)

Informació ampliada: aquí.

Comentaris

Entrades populars