Moviments cinematogràfics VIII: Dogma 95
Moviments cinematogràfics: Dogma 95
Característiques del Dogma 95:
• L’any 1995 un grup de cineastes danesos van reaccionar davant del que consideraven falta de creativitat del cinema actual i van proposar una nova manera de fer cinema resumida en una sèrie de normes que ells mateixos van denominar Dogma.
• El fet de subscriure el seu manifest els donava cohesió com a grup, reforçava l’idea d’autoria col·lectiva i rebutjava el concepte tradicional d’autor.
• Es tractava, resumidament, de trencar les regles establertes i tornar al cinema la naturalitat perduda a través de la sobrietat narrativa.
• Entre aquestes regles, que van signar Lars Von Trier juntament amb d'altres directors danesos, entre ells Thomas Vintenberg i Soren Kragh-Jacobsen, en el que van anomenar Vot de Castedat, van destacar deu punts:
- El rodatge ha de realitzar-se en exteriors. Accessoris i decorats no poden ser introduïts (si un accessori en concret és necessari per a la història, caldrà triar un dels exteriors en els quals es trobi aquest accessori).
- El so no ha de ser produït separat de les imatges i viceversa. No es pot utilitzar música, excepte si està present en l'escena en la qual es roda.
- La càmera ha de sostenir-se amb la mà. Qualsevol moviment -o immobilitat- aconseguit amb la mà estan autoritzats.
- La pel·lícula ha de ser en color. La il·luminació especial no és acceptada. Si hi ha poca llum l'escena ha de ser tallada o bé es pot muntar només una llum sobre la càmera.
- Els trucatges i filtres estan prohibits.
- La pel·lícula no ha de contenir cap acció superficial. Morts, armes, etc., en cap cas.
- Els canvis temporals i geogràfics estan prohibits. És a dir, que la pel·lícula succeeix aquí i ara.
- Les pel·lícules de gènere no són vàlides.
- El format de la pel·lícula ha de ser en 35 mm.
- El director no ha d'aparèixer en els crèdits.
• Noms destacats: Lars von Trier, Søren Kragh-Jacobsen, Thomas Vinterberg, Åke Sandgren, Lone Scherfig y Kristian Levring. • Von Trier, és el més conegut, i l’autor de films com Europa (1991), Trencat les onades (1996), Ballant a la foscor (2000) o Dogville (2003).
• La influència del Dogma 95 ha anat més enllà de Dinamarca, amb Los Amantes, primera realització dogma francesa, Julien Donkey Boy, primer treball estadounidenc del Dogma 95, així com el primer film dogma hispanoparlant El Desenlace. Els idiotes (Lars von Trier, 1998) Celebració (Thomas Vinterberg, 1998) Trencant les onades (Lars Von Trier, 1996) Julien Donkey-Boy (Harmony Korine, 1999)
Pel·lícules importants:
Pel·lícules importants:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada