L'script i el ràccord.
La continuïtat o el ràccord en un relat audiovisual és la relació continuada entre els diferents elements visuals presents als plans d’una filmació per tal de que no es trenqui la il·lusió de seqüència ni la credibilitat de la narració.
La falta de ràcord, consisteix en la variació de qualsevol dels elements visuals que apareixen al fotograma, com ara fer desaparèixer alguna cosa, o afegir un element nou que en el pla anterior no hi era.
L'encarregat de l'equip tècnic d'una producció cinematogràfica de fixar-se atentament en la continuïtat dels plans contigus és l'script.
La continuïtat (també coneguda com a ràcord) permet que l’espectador comprengui el relat audiovisual. Hi ha diverses regles de continuïtat que el creador ha de respectar per fer-se entendre, tot i que els errors de continuïtat es poden utilitzar també com a recurs provocatiu, ja que la transgressió del que és lògic es produeix intencionadament:
a) continuïtat de moviment
La falta de ràcord, consisteix en la variació de qualsevol dels elements visuals que apareixen al fotograma, com ara fer desaparèixer alguna cosa, o afegir un element nou que en el pla anterior no hi era.
L'encarregat de l'equip tècnic d'una producció cinematogràfica de fixar-se atentament en la continuïtat dels plans contigus és l'script.
La continuïtat (també coneguda com a ràcord) permet que l’espectador comprengui el relat audiovisual. Hi ha diverses regles de continuïtat que el creador ha de respectar per fer-se entendre, tot i que els errors de continuïtat es poden utilitzar també com a recurs provocatiu, ja que la transgressió del que és lògic es produeix intencionadament:
a) continuïtat de moviment
Els plans s’han d’organitzar de forma que es mantingui la direcció del moviment. Podem posar l'exemple d'un personatge o un vehicle que es mou al llarg de més d'un pla. La velocitat que tenia en el primer pla ha de ser la mateixa que porti en el següent ja què sinó s'hauria produït un canvi sobtat sense necessitat narrativa.
b) continuïtat de mirades
b) continuïtat de mirades
Si un personatge mira en una direcció, l’objecte o personatge que està observant ha d’aparèixer (en el següent pla) al lloc a on es dirigeix aquesta mirada.
c) continuïtat en la posada en escena
Exigeix que els elements de la posada en escena (decorats, vestuari, maquillatge, actors...) d’una seqüència siguin els mateixos o respectin la lògica de la realitat en tots els plans que la composen. Els errors de continuïtat són molt comuns en l’attrezzo i es coneixen amb el nom de falta de ràcord.
d) continuïtat de situació
Pren importància quan hi ha un personatge o objecte que resta parat en un lloc de l'escenari al llarg de més d'un pla. S'ha de vigilar que, durant tots els plans de què estigui composta l'escena, el personatge es trobi exactament en la mateixa situació i no hi hagi un canvi de lloc sobtat.
Pren importància quan hi ha un personatge o objecte que resta parat en un lloc de l'escenari al llarg de més d'un pla. S'ha de vigilar que, durant tots els plans de què estigui composta l'escena, el personatge es trobi exactament en la mateixa situació i no hi hagi un canvi de lloc sobtat.
e) continuïtat d'il·luminació
Es trenca si en dos plans contigus hi ha un canvi de llum notable. Es tracta d'un error fàcilment perceptible que pot afectar molt negativament la valoració global de la filmació.
f) continuïtat de color
Té a veure amb el cromatisme dels plans que ha ser exactament igual en tots ells. El balanç de blancs en cada situació diferent és imprescindible per si el tipus d'il·luminació canvia.
Es trenca si en dos plans contigus hi ha un canvi de llum notable. Es tracta d'un error fàcilment perceptible que pot afectar molt negativament la valoració global de la filmació.
f) continuïtat de color
Té a veure amb el cromatisme dels plans que ha ser exactament igual en tots ells. El balanç de blancs en cada situació diferent és imprescindible per si el tipus d'il·luminació canvia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada